Er bestaan nogal wat misverstanden over algemene voorwaarden. In deze blog neem ik je mee in vijf van deze misverstanden en leg ik je uit hoe het wél zit!
Misverstand #1: Je bent verplicht om algemene voorwaarden te hebben
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Nergens in de wet staat dat jij algemene voorwaarden moet hebben.
Wel zou het kunnen zijn dat jij bent aangesloten bij een beroepsvereniging of branchevereniging die het gebruik van algemene voorwaarden verplicht stelt. Als jij lid bent van zo’n vereniging, is het dus altijd even de moeite om dat na te kijken.
Ook al zijn algemene voorwaarden niet verplicht, het is wel verstandig om ze te hebben! Voor zowel jou als jouw klant is het duidelijk welke regels er allemaal gelden. Ook bescherm je jouw bedrijf door het maken van afspraken over bijvoorbeeld aansprakelijkheid en overmacht in je algemene voorwaarden.
Misverstand #2: Algemene voorwaarde moeten op je website staan
Nee, algemene voorwaarden hoeven niet op jouw website te staan. Sterker nog: ik zou ze niet op je website zetten!
Algemene voorwaarden zijn pas van toepassing als je ze op de juiste manier van toepassing verklaart en daadwerkelijk aan de klant geeft of meestuurt als bijlage bij bijvoorbeeld een e-mail. Als ze alleen op je website staan, kun je er geen beroep op doen.
Daarnaast maak je het voor copycats erg makkelijk door ze op je website te zetten 😉
Misverstand #3: Verwijzen naar je algemene voorwaarden in je e-mailfooter is zinvol
Verwijs jij in je e-mailfooter standaard naar je algemene voorwaarden? Dat kun je weghalen. Dat heeft namelijk helemaal geen zin.
Net zoals bij misverstand #2, zijn algemene voorwaarden pas van toepassing als je ze op de juiste manier van toepassing verklaart. Dat doe je door ze expliciet te benoemen en mee te sturen.
Een linkje in je e-mailfooter voldoet niet aan de eisen van het op de juiste manier van toepassing verklaren en heeft dus geen enkele zin 🙂
Misverstand #4: Als je op je factuur zet dat algemene voorwaarden van toepassing zijn, kun je er een beroep op doen
Helaas… Zo werkt het ook al niet! Als je een factuur stuurt, heb je namelijk al een overeenkomst gesloten.
Want wanneer stuur jij namelijk een factuur? Zodra je de overeenkomst hebt uitgevoerd! En zelfs als jij een voorschotfactuur stuurt, dan stuur je deze pas als je akkoord hebt met de klant over wat je gaat doen. Oftewel: je hebt al overeenstemming bereikt over de uit te voeren werkzaamheden of de te leveren producten.
Je kunt dan niet achteraf ineens regels gaan toevoegen. En dat is de reden waarom het verwijzen naar jouw algemene voorwaarden op je factuur te laat is.
Misverstand #5: Algemene voorwaarden zijn een ‘moetje’. Zorg ervoor dat je ze hebt, je hoeft ze niet te begrijpen
Ik zie vaak dat ondernemers denken “ik heb algemene voorwaarden, nu zit ik goed”. Maar als je niet weet wat er in jouw voorwaarden staat of als ze niet aansluiten bij hoe jij werkt, dan dragen ze nog steeds niet bij aan jouw doel om veilig te ondernemen.
Val niet in de valkuil om te denken als er iets gebeurt, dan vraag ik toch hulp van een jurist of advocaat, dus ik hoef het zelf ook niet te snappen. Want als jij niet snapt wat er in jouw voorwaarden staat, is de kans groot dat jouw klant het ook niet snapt.
Het gevolg daarvan kan zijn dat een rechter bepaalt om dat wat er in jouw voorwaarden staat, opzij te zetten. Dan is het gewoon niet meer van toepassing en dan val je terug op wat er uit de wet volgt.
Ben jij in één van deze valkuilen getrapt?
No worries! Je hebt nu dit artikel gelezen en je weet nu hoe het wél zit. Dus vanaf nu kun jij aan de slag met veilig ondernemen!
Wil je meer leren over veilig ondernemen?
Neem dan een kijkje op mijn Instagram of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!